You are herePo trase naučného chodníku Kostolecká tiesňava (Strážovské vrchy, sobota 24. 7. 2010)

By standav - Posted on 25 Červenec 2010

Před měsícem jsme absolvovali akci osobními auty do Pružiny (Dúpna jaskyňa) a do Manínské tiesňavy (s výstupem na Velký Manín, za toho příšerného horka); nyní jsme pokračovali v poznávání této oblasti za zcela jiného počasí, neb zrovna v pátek v noci se počasí zásadně změnilo.
Tentokrát jsme auty (je to přesně 100 km) dojeli do obce Záskalie, kde jsme je zaparkovali a pokračovali pěšky. Jen pár set metrů za obcí začíná Kostolecká tiesňava, které dominuje obrovský skalní převis docela vysoko nad údolím; podle literatury je to druhý největší skalní převis v Západních Karpatech. Ten jsme nemohli jen tak obejít a tak jsme k němu vystoupili (pěkná makačka!). Mrholilo už od ráno a tak nám pod převisem bylo dobře. Po nějaké době dorazila skupina horolezců, kteří zde měli naplánováno tréninkové lezení.
Sestup byl podobně nepříjemný jako výstup, nicméně jsme se dolů dostali bez problémů. Pokračovali jsme po silnici tiesňavou, za níž ovšem nedaleko je penzion Manín. A protože začalo zrovna zase více pršet, nezbylo nám než zajít! Jinak je to bývalá škola, v níž učil spisovatel Peter Jilemnický, z jehož díla někteří z nás starších maturovali. Sedělo se dobře, pojedli jsme ještě lépe! Mlhy se válely nad dolinou a mrholení nás provázelo stále. Ostrou odbočku naučného chodníku jsme málem přešli; tady jsme se dostali na blátivou lesní cestu, která nás vyvedla dosti vysoko lesem nad obec Kostolec, kterou jsme nakonec z horní strany obešli. Bylo zde místy příšerné množství hovad, jsou tu všude pastviny pro ovce. Lesem a loukami jsme vystoupali znovu na sedlo nad obcí Záskalie, kam jsme ve stálém mrholení sešli.
I poseděli jsme v hospůdce u potoka známé nám již z minulé návštěvy, někteří popili i borovičky stakan. A tak jsme spokojeni vyrazili k domovu: účast Standa, Jirka, Jirka, Pavel, Jiřina a Sylva.
*****************
Omlouvám se tímto těm, kteří by byli s námi jeli: rozhodl jsem se k této akci až přede třemi dny, kdy předpověď věštila změnu k chladnějšímu počasí, a kontaktoval jsem přednostně účastníky minulé akce.

Považský hrad od východu, z Považské Teplé
Skalní převis ze silnice v Kostoleckej tiesňavě
Makáme k převisu
Už jsme skoro pod ním
Pohled zpod převisu nad Záskalie
Pohled zpod převisu nad Kostelec
Pod převisem
Pod vrcholem převisu visí dvě lezecké smyčky
Pod převis dorazila skupiny horolezců
Sestupujeme zpod převisu
Pohled na převis ze svahu
...a jsme zpět na silnici
Ještě poslední pohled na mohutný převis ze silnice
Penzion Manín
Nad Kostolcem: vepředu Kostolecká tiesňava s převisem vpravo, v pozadí Manínská tiesňava
Nad Kostolcem jsou jen louky a pole
Opět se nám otvírá pohled na převis
Obrovské rozměry převisu jsou zjevné.
Scházíme loukami do Záskalia.
Po měsíci znovu sedíme v hospůdce v Záskalí.
Považský hrad od jihu  (z okraje Pov. Bystrice).